Ticker

6/recent/ticker-posts

8 PETUA UNTUK MEMOTIVASIKAN DIRI ANDA YANG MALAS

 


Akan ada hari-hari anda tidak mahu melakukan banyak perkara. Hari bermalas-malasan sekali-sekala adalah baik, tetapi apabila ia menjadi perkara biasa, dalam diri anda, sesuatu perlu berubah.

Orang ramai memperoleh kejayaan dan mencapai matlamat mereka melalui motivasi atau inspirasi diri mereka untuk mengambil tindakan setiap hari.

Sama ada ini hanya nasib cabutan atau kemahiran yang dipelajari untuk mereka yang bertuah boleh dipertikaikan. Walau bagaimanapun, tidak ada perdebatan bahawa sesiapa sahaja boleh belajar untuk menjadi lebih produktif.

Cuba petua ini untuk memotivasikan diri anda dan meningkatkan kemungkinan kejayaan memihak kepada anda:

1. LEBIH BERSEDIA UNTUK GAGAL


Mungkin anda tidak malas. Mungkin anda berlengah-lengah kerana anda takut gagal. Ketakutan akan kegagalan akan menghilangkan angin dari layar anda dan memulakan proses merasionalkan alasan untuk tidak melakukan apa-apa sama sekali. Terima kegagalan sebagai bahagian biasa dalam kehidupan.

2. INGAT BAHAWA HIDUP INI SINGKAT

Hidup ini singkat, tetapi ia cukup lama, selagi anda tidak membuang masa. Anda boleh mencapai banyak perkara antara sekarang dan akhir hayat anda, tetapi hanya jika anda menghormati masa anda dan memanfaatkannya sepenuhnya. Mudah untuk menangguhkan perkara sehingga esok, tetapi hanya ada banyak hari esok yang tinggal.

3. PERTIMBANGKAN KOS JANGKA PANJANG


Apakah kos menunggu atau tidak mengambil kesempatan daripada peluang sebelum anda? Sangat mudah untuk melihat keseronokan duduk di sofa untuk hari lain. Ia tidak begitu intuitif untuk berfikir tentang makna malas setahun atau lebih dari sekarang.

4. PERTIMBANGKAN FAEDAH UNTUK MENCAPAI SESUATU


Apa yang anda akan dapat daripada pergi ke gim setiap hari untuk tahun hadapan? Apa yang akan berlaku jika anda tidak pergi? Apa yang anda dapat daripada mengambil tindakan sekarang? Fokus pada itu dan bukannya kesenangan jangka pendek menjadi malas.

5. TANYA DIRI ANDA APA YANG ANDA BOLEH CAPAI HARI INI


Apa yang boleh anda lakukan hari ini? Apakah perasaan anda tentang diri anda dan hari anda jika anda berjaya mencapai beberapa perkara yang bermakna? Buat senarai perkara yang ingin anda selesaikan dan kemudian ikut senarai anda.

6. GUNAKAN PEMASA

Menghabiskan empat jam membersihkan loteng tidak terlalu menarik tetapi melihat berapa banyak yang anda boleh capai dalam 15 minit adalah menarik. Pemasa akan memberi anda titik akhir tertentu dan menumpukan perhatian anda. Anda mungkin memutuskan untuk menetapkan semula pemasa dan mencubanya sekali lagi selepas pusingan pertama.

7. CIPTA MATLAMAT


Mempunyai beberapa matlamat jangka pendek dan matlamat jangka panjang boleh memudahkan anda memotivasikan diri anda. Bukan mudah untuk pergi ke gim hanya untuk itu. Lebih mudah untuk pergi ke gim jika anda mempunyai matlamat untuk kehilangan lima paun bulan ini, atau 50 paun tahun ini, atau kelihatan hebat untuk perjumpaan semula kelas anda.

8. GUNAKAN MUZIK, BUKU, PETIKAN ATAU FILEM UNTUK MOTIVASI

Mungkin anda mempunyai adegan filem atau lagu tertentu yang memotivasikan anda. Bagi orang lain, ia mungkin petikan kegemaran. YouTube penuh dengan video inspirasi yang hanya mengambil masa beberapa minit untuk ditonton. Mulakan dan akhiri hari dengan sesuatu yang memberi inspirasi kepada anda untuk bertindak.

Satu perkara yang membezakan orang yang berjaya daripada manusia biasa ialah keupayaan untuk menyelesaikan sesuatu secara konsisten. Adalah penting untuk mengetahui cara memotivasikan diri anda setiap hari. Gunakan sepenuhnya setiap hari dan elakkan membuang terlalu banyak masa. Hidup ini singkat, jadi gunakanlah ia sebaik mungkin. Tiada apa yang dapat diperoleh dengan bermalas-malasan

Post a Comment

0 Comments