Ticker

6/recent/ticker-posts

WANITA SABAH KERUGIAN RM2.5 JUTA DI TIPU CINTA 'OPPA'

 


KOTA KINABALU: Seorang wanita kerugian RM2.5 juta selepas menjadi mangsa sindiket penipuan cinta menerusi perkenalan dengan seorang lelaki Korea di Instagram.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jauteh Dikun berkata, wanita tempatan berusia 46 tahun itu bekerja sebagai penolong pengurus di sebuah syarikat swasta.

“Berdasarkan siasatan, mangsa mengenali seorang individu yang didakwa sebagai pemuda dari Korea sebelum hubungan mereka semakin akrab.

“Dalam tempoh dua minggu mereka berkenalan, wanita itu meletakkan kepercayaan kepada lelaki itu,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat polis Penampang hari ini.

Lelaki itu kemudian memaklumkan kepada mangsa bahawa syarikatnya yang terlibat dalam industri minyak dan gas menghadapi masalah dan meminta pengadu memindahkan wang untuk pembelian syarikat itu.

Tambahnya, suspek juga mendakwa wang mangsa akan dipulangkan sebaik sahaja isu itu selesai.

“Mangsa bersetuju dan membuat bayaran pemasangan sebanyak 41 kali dalam tempoh dua minggu.

“Dalam tempoh itu, mangsa memindahkan RM2.5 juta ke 24 akaun berbeza,” katanya.

Menurutnya, mangsa menyedari dia ditipu apabila wangnya tidak dipulangkan, dan dia diminta membuat bayaran tambahan.

Dia kemudian membuat laporan polis untuk tindakan lanjut pada 12 Julai.

“Polis sedang menjalankan siasatan terperinci mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan termasuk mengenal pasti pemilik akaun yang terlibat dalam transaksi ini.

“Siasatan mendapati semua pemilik akaun adalah warga tempatan, tetapi kebanyakannya tidak menyedari akaun mereka telah disalahgunakan untuk aktiviti jenayah.

“Pemilik akaun ini didapati telah memberikan akaun mereka kepada pihak ketiga semata-mata untuk menerima bayaran kerana masalah kewangan,” katanya.

Sementara itu, Jauheh menasihatkan orang ramai khususnya wanita supaya tidak mudah terpedaya dengan kenalan khususnya melalui media sosial.

“Berfikir secara rasional dan waras dalam mengendalikan perhubungan dengan orang lain bagi mengelak daripada menjadi mangsa penipuan cinta,” katanya.

SUMBER: NST ONLINE

Post a Comment

0 Comments