Ticker

6/recent/ticker-posts

4 PENGHANTAR DADAH DI TOLITOLI DITAHAN, 15 KG METH KRISTAL (SYABU) DARI MALAYSIA DIRAMPAS

Tolitoli - Empat penduduk di Daerah Tolitoli, Sulawesi Tengah (Sulawesi Tengah) ditahan polis selepas menjadi penghantar dadah antarabangsa darI Tawau, Sabah, Malaysia. Sebanyak 15 kilogram methamphetamine dirampas daripada tangan pelaku.





“Ada 4 pelaku ketika jaringan narkotika antarabangsa ditangkap,” kata Direktur Residensi Narkotik Polda Sulawesi Tengah AKBP Dasmin Ginting kepada wartawan, Senin (12/6/2023).

Empat pelaku yang ditahan termasuk tiga lelaki berinisial NJ (46), ST (17), AS (40) dan seorang wanita berinisial NL (47). Mereka ditangkap di Ladang Cengkih, Desa Salumpaga, Daerah Tolitoli Utara pada hari Jumaat (9/6).


AKBP Dasmin berkata, pendedahan kes ini bermula dengan maklumat orang ramai berhubung methamphetamine yang akan tiba di Sulawesi Tengah. Mereka juga menjalankan beberapa siri penyiasatan berdasarkan maklumat ini.


“Setelah mengesahkan bila barang (shabu) itu akan masuk ke Sulawesi Tengah, pasukan itu segera bergerak ke Tolitoli dan hasil penahanan 4 pelaku dan 15 bungkusan besar narkotik kelas I jenis methamphetamine atau sekitar 15 kg,” jelasnya.

Ketika disoal siasat, empat penjenayah yang merupakan penduduk Tolitoli itu mengaku berperanan mengangkut barangan terlarang itu dari Malaysia ke Sulawesi Tengah. Mereka telah melakukan tindakan ini sebanyak 3 kali.


“Berdasarkan pengakuan mereka, mereka telah bertindak sebagai penghantar narkotik dari Tawau Malaysia ke Sulawesi Tengah buat kali ketiga,” katanya.

UNM Kampus Makassar Dasmin mengakui selain methamphetamine, polis turut mendapatkan bukti termasuk sebuah guni, tiga telefon pintar dan sebuah motosikal. Ketika ini, pihaknya masih menyiasat pengirim dan penerima barangan terlarang itu di Sulawesi Tengah.

"Ia masih disiasat, siapa pemilik dari Malaysia dan siapa benefisiari. Ia masih disiasat," akhirinya.

Sementara itu, empat pelaku yang telah ditetapkan sebagai tersangka dijerat Pasal 114 ayat (2), Pasal 112 ayat (2) Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2009 tentang Narkotika dengan ancaman hukuman penjara minimum 5 tahun dan ancaman seumur hidup. pemenjaraan.


SUMBER: DETIK.COM

Post a Comment

0 Comments