Ticker

6/recent/ticker-posts

SKMM RANCANG TUBUH 177 PEDi – KSU KKM

 


TAWAU: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bercadang untuk menubuhkan 177 lagi Pusat Ekonomi Digital Keluarga Malaysia (PEDi) di kawasan DUN yang tidak mempunyai pusat tersebut.

Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Mohammad Mentek berkata pada masa ini terdapat 911 PEDi di seluruh negara yang boleh membantu memberi lonjakan baharu kepada ekonomi rakyat.

“Adalah menjadi hasrat kementerian khususnya menterinya (Tan Sri Annuar Musa) untuk menubuhkan PEDi ini bagi membolehkan semua masyarakat mendapat manfaat daripada kemudahan yang disediakan di pusat-pusat berkenaan.

"PEDi adalah untuk melatih usahawan kecil dan sederhana. Rakyat hanya perlu membayar RM5 sekali seumur hidup. Kita juga menempatkan tenaga pengajar daripada pelbagai agensi di bawah kementerian untuk membantu khidmat nasihat," katanya selepas melawat PEDi di Taman Sri Titingan di sini pada Rabu (28 Sept).

Mohammad menggesa masyarakat memanfaatkan PEDi untuk belajar selain menambah sumber pendapatan keluarga.

“Di PEDi kita boleh mempelajari teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), serta cara menggunakan komputer, platform media sosial seperti Twitter, Instagram, dan strategi pemasaran produk dalam talian.

“Telah terbukti ada usahawan yang mengambil kesempatan daripada PEDi dan memulakan perniagaan yang berjaya di platform e-dagang sekali gus menjana pendapatan berlipat kali ganda dan tinggi,” katanya.

SUMBER: THE STAR

Post a Comment

0 Comments