Ticker

6/recent/ticker-posts

PERCEPAT PEMBUKAAN MAKMAL DI TAWAU DAN SANDAKAN

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah berharap pembukaan dua makmal untuk ujian pengesanan COVID-19 di negeri ini, iaitu di Tawau dan Sandakan, dapat dipercepat, kata Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.



Katanya, pembukaan kedua-dua makmal itu sangat penting kerana kedua-dua daerah itu tidak mempunyai kemudahan tersebut dan harus menghantar sampel ke Kota Kinabalu.

"Ini memerlukan banyak masa untuk ujian dijalankan, selain harus menunggu (giliran mereka) kerana Sabah tidak mempunyai reagen yang mencukupi," katanya hari ini ketika diminta untuk mengulas Kementerian Kesihatan sambil menambah lima lagi makmal di dalam masa terdekat untuk menjalankan ujian pengesanan COVID-19.

Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, lima makmal tersebut akan dibina di Tawau dan Sandakan serta di Miri dan Bintulu di Sarawak dan Kluang di Johor.

Setakat ini, Sabah hanya mempunyai tiga makmal ujian pengesanan - Makmal Hospital Queen Elizabeth; Makmal Kesihatan Kota Kinabalu; dan Makmal Keselamatan Bio Universiti Malaysia Sabah-3.

[SUMBER]