Ticker

6/recent/ticker-posts

GUNAKAN PENYANGKUT TELEFON ATAU DENDA RM1,000 DAN PENJARA

GEORGE TOWN: Ramai orang memandu dengan telefon di atas lutut mereka semasa menggunakan aplikasi pemandu arah atau bercakap menggunakan mode speaker. Anda boleh didenda sehingga RM1,000 jika melakukan perkara tersebut. Seorang wanita di Pulau Pinang telah belajar dengan cara yang sukar. Candi Wan, seorang juru solek dari Ipoh, sedang bercuti di pulau itu bersama keluarganya pada hari Selasa dan adiknya sedang memandu, menggunakan aplikasi telefon untuk membantu pemanduan.


"Telefon itu ada di atas lututnya dan di sebuah pusingan, dia mengangkat telefon untuk seketika untuk memeriksa arah," kata Wan.

Seorang polis melihatnya mengangkat telefon dan menahan keretanya.

"Kami memberitahu polis bahawa adik saya hanya memegang telefon untuk waktu yang sangat singkat dan telefon itu memang berada di atas lututnya."

"Polis berkata bahawa meletakkan telefon di atas lututnya pun salah," kata Wan.

Dan dia segera mengeluarkan saman untuk adik Wan untuk hadir di hadapan seorang majistret pada bulan Ogos.

Gambar saman tersebut telah memulakan perdebatan di media sosial dengan ratusan komen.

Asisten Komisioner Polis Daerah George Town, Soffian Santong berkata seseorang perlu menggunakan penyangkut telefon untuk meletakkan telefon bagi tujuan pemanduan supaya pemandu masih boleh melihat jalan sambil melihat skrin telefon.

Beliau berkata telefon tidak boleh diletakkan di atas lutut.

"Ini kerana anda perlu melihat peta di skrin. Ini boleh menyebabkan kemalangan," katanya semalam.

Menggunakan telefon semasa memandu bukanlah kesalahan boleh saman; pemandu mesti hadir di hadapan seorang majistret.

AKP Soffian berkata walaupun telefon yang diletakkan dengan betul di penyangkut adalah dibenarkan untuk tujuan pemanduan, pemandu tidak boleh mengganggu skrin tanpa sebab.

"Hentikan dan betulkan jika terdapat masalah dengan pemanduan. Apabila anda mengatur telefon di penyangkut, anda boleh mengenai seseorang," katanya.

Beliau juga berkata pemandu tidak boleh mengambil telefon bimbit semasa menunggu lampu isyarat merah.

"Ini menyebabkan lalu lintas tergendala apabila mereka tidak sedar lampu sudah berubah hijau," tambahnya.

AKP Soffian berkata, "Ini bukan tentang mengeluarkan saman tetapi tentang menjaga keselamatan diri sendiri dan orang lain di jalan raya."

Sesiapa yang dituduh menggunakan telefon bimbit semasa memandu boleh didenda sehingga RM1,000 (minimum RM300) atau dijatuhi hukuman penjara maksimum tiga bulan jika sabit kesalahan; pemandu yang kedua kali boleh didenda sehingga RM2,000 dan hukuman penjara tidak melebihi enam bulan, atau kedua-duanya.

SUMBER: THE STAR

Post a Comment

0 Comments