Ticker

6/recent/ticker-posts

AJAR DIRI ANDA CARA MEMASAK DALAM 6 LANGKAH MUDAH

 


 Memasak adalah hobi yang menyeronokkan dan bermanfaat yang boleh dicuba oleh sesiapa sahaja. Jika anda ingin mengajar diri anda cara memasak, berikut adalah langkah-langkah yang boleh anda ikuti.

LANGKAH 1. MULAKAN DENGAN RESIPI MUDAH


Memasak hidangan pertama anda tidak perlu rumit. Anda akan belajar lebih banyak lagi jika anda melakukan resipi asas, dan juga mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk berjaya dalam percubaan pertama anda.

Tidak mengapa untuk mencuba dan merebus atau menggoreng telur pada permulaan, kemudian pergi ke laluan lain seperti memasak pasta, nasi atau sayur-sayuran yang digoreng. Malah, anda disyorkan untuk memasak banyak perkara yang berbeza dan bukannya yang sama berulang kali supaya kemahiran anda boleh berkembang.

Untuk resipi mudah anda boleh beralih ke internet sebagai sumber atau melabur dalam satu atau dua buku 'masakan mudah' yang dibuat oleh chef terkenal.


LANGKAH 2. BIASAKAN DIRI ANDA DENGAN PERALATAN


Bekerja di dapur buat kali pertama boleh menjadi pengalaman yang menakutkan. Anda dikelilingi oleh semua peralatan perak, periuk dan alatan ini, dan dengan sedikit atau tidak tahu cara menggunakannya.

Kita tahu apa yang dilakukan oleh periuk dan pisau, tetapi bagaimana pula dengan colander, atau pengupas? Jika anda tidak biasa dengan mereka maka anda harus meluangkan masa untuk membaca dan memahami. Anda mungkin terjumpa mereka dalam resipi atau buku masakan anda, jadi sebaiknya pelajari perkara yang mereka lakukan dan cara anda boleh mengendalikannya.

Selain daripada alat asas seperti pisau dan penyepit, anda juga harus belajar cara membezakan antara pengukus dengan periuk tahan tekanan, contohnya. Jika anda tidak pasti, cari jenama dan model pada manual atau internet.


LANGKAH 3. KETAHUI LINGO MEMASAK BIASA


Kebanyakan buku masakan hanya akan menunjukkan kepada anda apa yang perlu anda lakukan dengan bahan-contohnya, mereka mungkin memberitahu anda untuk 'menggoreng' daging, tetapi bagaimana anda melakukannya dengan tepat?

Lingo memasak adalah mudah, dan jika anda ingin memudahkan urusan maka anda juga harus mempelajarinya. Hasil sesuatu hidangan akan menjadi jauh berbeza jika anda tidak mengikut arahan, terutamanya gaya memasak.

Sekali lagi, internet boleh membantu dalam hal ini. Anda boleh menonton video atau tutorial YouTube tentang cara memasak bahan dengan cara tertentu.


LANGKAH 4. MENGUKUR BAHAN ADALAH PENTING


Dalam nada yang sama seperti mempelajari cara menyelesaikan proses memasak yang berbeza, sama pentingnya anda mengetahui cara mengukur dan mengukur bahan dan bahagian.

Buku masakan melakukan kerja yang baik untuk memberitahu anda berapa banyak yang anda perlukan, tetapi kemudian anda mungkin keliru tentang apa itu 'sengkang' atau 'cubit'. Selain itu, anda perlu menyediakan peralatan memasak seperti cawan sukat dan gelas untuk menyediakan tepung, sayur-sayuran seperti bayam atau nasi, antara lain.

Mengikuti arahan akan membuat atau mematahkan percubaan pertama anda untuk memasak, jadi sebaiknya lakukan ini buat masa ini. Kemudian anda akan mempunyai kebebasan untuk menyesuaikan atau membuat ciptaan lazat anda sendiri.


LANGKAH 5. TONTON DAN BELAJAR


Kebanyakan orang mendapat inspirasi untuk memasak untuk pasangan dan orang tersayang mereka dengan menonton rancangan memasak di Netflix, YouTube atau saluran tempatan. Cara pelbagai bahan digabungkan adalah menarik untuk ditonton, tetapi perkara-perkara mungkin tidak berjalan seperti yang dirancang apabila anda mencubanya sendiri.

Video dan rancangan adalah bahan pengajaran yang sangat baik dan sesuai dengan buku masakan. Anda boleh memperoleh keyakinan yang lebih apabila anda mula menonton semasa anda memasak makanan anda supaya anda mempunyai idea tentang apa yang perlu dilakukan dan apa yang akan menjadi makanan pada akhirnya.


LANGKAH 6. AMALAN MENJADIKAN KESEMPURNAAN


Anda pasti akan menghadapi beberapa isu semasa anda mengajar diri anda cara memasak. Perkara ini tidak mengapa kerana hanya segelintir yang betul pada kali pertama.

Memahami asas, seperti ukuran, peralatan memasak dan penyediaan adalah penting untuk menjadi seorang tukang masak yang baik. Tidak ada jalan pintas untuk ini- semakin banyak anda melakukannya, semakin selesa anda dan semakin baik anda.

Cuba resipi yang berbeza dari makanan yang berbeza dan berpegang pada resipi yang keluar dengan baik. Bergantung pada peralatan anda, seperti termometer daging atau periuk aruhan atau penggoreng supaya anda tidak perlu meneka suhu dan masa memasak.

Post a Comment

0 Comments